Na diskuzi na www.mcu.cz padl dotaz proč nepoužívám rychlejší pojezd nebo méně průjezdů. Řekl bych , že jednou jsem to nastavil začalo to vyhovovat a tak, už jsem nezkoušel jiné varianty tj. moje lenost J
Rozhodl jsem se tedy to zkusit. Do testování půjde jednoduchý DPS 25x25mm. Neřeším stranu B a ani ořez a vrtání, jde hlavně o hrany cest na DPS.
!! Tak vše je jinak více na konci článku !!
Udělám tyto testy, pro všechny bude stejné nastavení kromě výjimek které jsou uvedené u každého bodu
1; F400 1*průjezd
2; F400 2*průjezd
3; F200 3*průjezd
4; F400 3*průjezd
5; F600 3*průjezd
6; F800 3*průjezd
7; F1000 3*průjezd, zde zvýším otáčky na 24tis
8; F1200 3*průjezd, zde zvýším otáčky na 24tis
Testovací DPS vypadá takto :

Vygeneroval jsem si tři soubory s jedním, dvěma a třemi průjezdy, všechny pro F400. Pro vyšší rychlost a tři průjezdy použiji stejný soubor, jen změním uvnitř F400 na vyšší nebo nižší rychlost 🙂
Začátek :


A ještě rozšíření z důvodu níže …

Tak a nyní trošku podrobněji (snímky zase pomocí mikroskopu, je to tedy trošku zkreslené poměrově):
1; F400 1*průjezd (na celkovém DPS vlevo dole)

2; F400 2*průjezd (na celkovém DPS vlevo druhý odspod)

3; F200 3*průjezd (na celkovém DPS vlevo třetí odspod)

4; F400 3*průjezd (na celkovém DPS vlevo nahoře)

5; F600 3*průjezd (na celkovém DPS druhá řada dole)

6; F800 3*průjezd (na celkovém DPS druhá řada druhý odspod)

7; F1000 3*průjezd, zde zvýším otáčky na 24tis (na celkovém DPS druhá řada nahoře)

8; F1200 3*průjezd, zde zvýším otáčky na 24tis
tento už jsem nedělal, viz vysvětlení níže
U všech sedmi DPS trvala Z-Mapa cca 59sec
Dále jsou tyto časy:
Rychlost | Průjezdů | Čas [min] |
400F | 1x | 4:10 |
400F | 2x | 7:58 |
200F | 3x | 12:31 |
400F | 3x | 9:32 |
600F | 3x | 9:03 |
800F | 3x | 8:35 |
1000F | 3x | 8:26 |
Z tabulky jde vidět, že čas se nezkracuje lineárně, ale že vyšší rychlosti jsou spíše využity při delších trasách.
Z tohoto pokusu mám závěr takový, že optimální je F200-F600 a nejméně dva průjezdy. Když vezmu tři průjezdy, tak časový rozdíl mezi 200F a 600F je 1/4času, mezi 400F a 600F už to je 5% času.
Abych to vzal ještě trošku objektivně a použil vyšší rychlosti vzal jsem DPS z prvního dílu a projel jsem ho pomocí F1000 3x. Čas frézování pro F400 3x byl cca 46min, pro F1000 3x byl 34min
Zde přináším detaily :
F400 3x oproti F1000 3x




Závěrem : Je možné , že mám nastaven špatně Mach3 (jsem samouk 🙂 ), nebo je moc těžké vřeteno a celý pojezd X a Z. Když jsem chvilkami pozoroval průměrnou rychlost pohybu tak byla nejvíce mezi 200-600mm/min ,vyšší rychlosti byly jen mžikově. Raději si chvilku počkám , než pak dělat DPS znovu.
Dále na fotkách jsou tenké (vlasové) můstky, pokud se to přebrousí pořádně tak zmizí. Schválně jsem to vzal jen zlehka, abych tady neidealizoval tuto metodu, a spíše ukázal, že tam vznikají občas chybky. Ale stačí to vzít trošku více smirkovým papírem pod vodou a můstky zmizí.
Jako bonus jsem ještě našel DPS dělaný pomocí černé barvy a laseru a pak leptaný

Update :
Nedalo mi to a tak jsem večer přemýšlel co ještě mohu zkusit změnit. Napadlo mě, zkusit snížit nebo zvýšit akceleraci motorů. Pro osu X/Y jsem ji zvedl z 60 na 180.
Zkoušel jsem poté rychlost 1000F/3x a DPS byl za 6:27, pro rychlost 1400F/3x byl DPS za 5:35.

Myslím si , že je to použitelné při těch 1000F. Otázka je , zda kvůli pár minutám, takto šponovat rozjezd a dojezd krokových motorů.


A na závěr testů jsem zkusil udělat video při tom 1400F/3x. Mobil jsem držel v ruce a byl opřený o frézku, tak to trošku háže 🙂 , ale jde vidět pro představu jak to běží.